Ideale bolides voor beginnende cartuners

Volvo 240

De Volvo 240 is het soort auto waarin je grootouders zouden kunnen rijden. Ze gaan maar door over hoe betrouwbaar hij is, en een deel daarvan is waar. Maar buiten dat heeft de Volvo 240 weinig te bieden.

Volgens Digital Trends heeft een deel van het stigma dat ten opzichte van de 240 bestaat te maken met zijn weinig inspirerende uiterlijk en zijn gebrek aan snelheid.

Interessant genoeg, zoals dezelfde bron opmerkt, biedt hij tuners wel een ideaal sjabloon om modificaties uit te voeren. Een deel daarvan heeft te maken met zijn verkrijgbaarheid, zijn prijs, en zijn lange levensduur. Deze auto’s zijn niet moeilijk te vinden; ze zijn ook niet prijzig.

Pontiac Fiero GT

De Pontiac Fiero GT is als iets uit de Hot Wheels collectie van een kind. Zijn klassieke styling en racerachtige esthetiek bieden een platform met intrigerende mogelijkheden. Volgens Jalopnik is het een auto die nog beter wordt als tuners er een in handen krijgen. Op zichzelf lijkt het publiek er echter niet zo op gebrand te zijn. Dat, op zijn beurt, maakt ze betaalbaarder en daardoor aantrekkelijker voor wie graag auto’s aanpast. Jalopnik belicht het model uit 1986 en stelt voor op eBay te zoeken naar exemplaren met goede waarden. Voor wie net begint met het modificeren van auto’s is de Fiero GT een plaats om te beginnen.

Tip: Dé Sidesteps, Treeplanken en Running Boards Expert

Nissan Sentra SE-R

De Sentra SE-R is een sedan die Nissan in het begin tot het midden van de jaren ’90 verkocht. Hij is ongeveer zo ongeïnspireerd als een grote autofabrikant maar kan zijn, zodat weinigen zich afvragen waarom hij nooit aansloeg. Velen beschouwen hem als onbruikbaar – behalve tuners. Die zien een enorm potentieel.

Volgens Complex braken deze kleine auto’s snelheidsrecords toen ze uitkwamen, waardoor veel tuners er mogelijkheden in zagen om ze nog verder op te voeren.

Volkswagen Kever

Volkswagen zit achter enkele van ’s werelds meest iconische en alomtegenwoordige auto’s. Het wordt niet echt iconischer of alomtegenwoordiger dan VW’s klassieke Kevers, behalve dan hun bussen. Wie heeft er niet een gezien met een ontbrekende kofferluik klep en de motor die er uit steekt? Tuners zijn er dol op. Complex meldt dat tuners steeds nieuwe manieren vinden om Kevers om te toveren tot voertuigen die geschikt zijn voor zandduinen, racebanen, en meer. Het mooiste is dat de auto’s geen fortuin kosten. De auto’s zijn populair, maar waar is een Kever nog meer goed voor? Omdat ze niet de beste prestaties of luxe bieden, zijn ze beter af bij tuners.

Volvo 145

Er zijn een paar criteria die elke tuner in overweging neemt bij het zoeken naar zijn nieuwe project. Ten eerste moet de auto genoeg potentieel hebben voor een prestatieverbetering. Ten tweede mag het niet te veel kosten, inclusief de auto zelf plus eventuele extra onderdelen. Een plaats op deze lijst vindt de 145 wagon, de tweede Volvo die op deze lijst verschijnt. Verrassend genoeg, zoals Jalopnik meldt, heeft hij een niche gevonden onder tuners.

Volvo heeft een reputatie van betrouwbaarheid, wat dit voor tuners tot een no-brainer maakt.

Die kwaliteit is echter een tweesnijdend zwaard voor de doorsnee automobilist, die meer luxe en prestaties uit een auto wil halen als hij er voor altijd zal zijn.

Mazda RX-8

Onderdelen van de Mazda RX-8 zijn hit or miss, afhankelijk van de delen van de auto waar het om gaat. Volgens sommigen biedt de Mazda RX-8 een ongelooflijke rijervaring – er is echter een voorbehoud.

Er is een hele waslijst van problemen waar ze op wijzen, van de katalysator tot de stuurbekrachtiging.

Hoewel dat voor de meeste bestuurders als een nachtmerrie klinkt, zouden tuners graag een auto hebben die als hun eigen dagelijkse project dient. Bovendien is het prijskaartje niet belachelijk, zodat dit een verleidelijke aanwinst is voor iedereen die graag aan auto’s sleutelt.

Uitgelicht: Losse onderdelen voor bumpers

Mercury Marauder

Wat voor sommigen als een verrassing kan komen, is dat deze lompe Amerikaanse sedan eigenlijk een van de beste “sleeper” auto’s is die je goedkoop kunt kopen. De Marauder deelt hetzelfde platform als de politie-standaard Crown Victoria, maar heeft beduidend meer kracht, dankzij zijn 302-pk 4.6L V8.

Ja, de Marauder is al een geweldige auto om tweedehands te kopen als hij nog in voorraad is, maar stop er een paar duizend in en die V8 kan getuned worden tot een waar monster. Dat moet geen probleem zijn, want Marauders uit het midden van de jaren 2000 gaan in goede staat voor minder dan  10.000 Euro over de toonbank.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *